Matrika
Petra Oravová – matrikářka
Radmila Hrušková – matrikářka (zástup)
Pracoviště: Obecní úřad Lešná, Lešná č. 36, 756 41 Lešná
Kontakt: 571 635 022, email: matrika@obec-lesna.cz nebo oravova@obec-lesna.cz
Úřední hodiny
Po 8:00 – 11:00 12:30 – 17:00
Út 8:00 – 11:00 12:30 – 14:30
St 8:00 – 11:00 12:30 – 17:00
Čt a Pá jen po telefonické dohodě.
Dny určené pro styk s veřejností: pondělí, úterý, středa
matrika Lešná:
- úmrtí
- uzavření manželství
- vydávání druhopisů matričních dokladů (rodných listů, úmrtních listů, oddacích listů)
- změna jména a příjmení
- změna příjmení po rozvodu manželství (do 6 měsíců po nabytí právní moci rozsudku o
rozvodu)
- vydání osvědčení k církevnímu sňatku
- vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství
- užívání ženského příjmení v mužském tvaru
- volba druhého jména
- nabírání žádostí o zápis do zvláštní matriky
- nahlížení do matričních knih a sbírek listin
Ověřování podpisů a listin (legalizace 50Kč/podpis a vidimace 30Kč/str)
Czech POINT:
- vydávání ověřených výpisů
- konverze dokumentů
- zřízení datové schránky
- zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydávání nových (zapomenuté,
ztracené přístupové údaje)
vystavení veřejné listiny o identifikaci
UMRTÍ
Úmrtní list
Úmrtní list je matriční doklad, který potvrzuje úmrtí člověka. Budete ho potřebovat pro vyřízení dalších práv a povinností.
Nemusí existovat jen jeden úmrtní list. Každý, kdo potřebuje úmrtní list zemřelého, aby si mohl vyřídit další svá práva a povinnosti, si může zažádat o druhopis. Za druhopis zaplatíte 300 Kč.
Týká se vás to, pokud:
Kdy to musíte řešit
Matriky mají na vystavení úmrtního listu 30 dní od chvíle, kdy se o úmrtí dozví z Listu o prohlídce zemřelého, který jim zašle lékař. Je ale možné, že si ho budete moci vyzvednout dříve.
Co k tomu potřebujete
Kde a jak to máte řešit
Úmrtní list vám vystaví matrika, pod kterou spadá místo úmrtí osoby. Zemřel-li občan České republiky v cizině, vystaví úmrtní list zvláštní matrika v Brně.
Vyzvednutí
Podle toho, jak se domluvíte s matrikou, si můžete úmrtní list po vystavení:
Po zápisu úmrtí oznámí matrika úmrtí soudu, pod který zemřelý spadal podle místa trvalého pobytu. Soud pak případu přidělí notáře, který kontaktuje dědice.
Matrika nahlásí úmrtí také České správě sociálního zabezpečení.
UZAVŘENÍ MANŽELSTVÍ, PARTNERSTVÍ
URČENÉ MÍSTO A DOBA PRO KONÁNÍ SVATBY V ROCE 2024 STANOVENÉ RADOU OBCE LEŠNÁ
Obřady se konají v čase: 11 hodin, 12 hodin a 13 hodin.
LEDEN 13.1. ČERVENEC 13.7.
ÚNOR 17.2. SRPEN 24.8.
BŘEZEN 16.3. ZÁŘÍ 21.9., 28.9.
DUBEN 5.4., 20.4. ŘÍJEN 19.10.
KVĚTEN 11.5. LISTOPAD 9.11
ČERVEN 22.6. PROSINEC 14.12.
URČENÉ MÍSTO A DOBA PRO KONÁNÍ OBŘADU PARTNERSTVÍ STANOVENÉ STAROSTOU OBCE
KAŽDÝ POSLEDNÍ PÁTEK V MĚSÍCI a soboty 22.6., 13.7. 24.8 a 28.9.
Obřady se konají v čase: ve 14 hodin.
Pro zamluvení termínu svatebního obřadu nebo registrovaného partnerství kontaktujte Obecní úřad Lešná – Petra Oravová na tel. čísle 571 635 022 nebo email: oravova@obec-lesna.cz.
Úředně určenou místností k uzavření manželství a registrovaného partnerství je obřadní síň Obecního úřadu v Lešné.
Doklady potřebné k uzavření manželství:
Dotazník o uzavření manželství, rodné listy, platné občanské průkazy. Je-li některý ze snoubenců ovdovělá/ý-úmrtní list zemřelého manžela (manželky), je-li některý ze snoubenců rozveden/á – soudní rozhodnutí o rozvodu opatřené doložkou o nabytí právní moci.
Poplatky od roku 2024:
Zákon 634/2004 Sb., položka 12
a) Uzavření manželství mezi snoubenci nebo vstup do registrovaného partnerství osobami, nemají-li trvalý pobyt na území České republiky 5000 Kč | 5000 | |
b) Uzavření manželství mezi snoubenci nebo vstup do registrovaného partnerství osobami, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky 3000 Kč | 3000 | |
c) Přítomnost matrikáře u prohlášení snoubenců, že spolu vstupují do manželství, před starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které nejsou matričním úřadem, není-li ani jeden ze snoubenců přihlášen k trvalému pobytu ve správním obvodu této obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města 1000 Kč | 1000 | |
d) Vydání povolení uzavřít manželství nebo vstoupit do registrovaného partnerství mimo určené místo nebo dobu 3000 Kč |
| 3000 |
e) vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku 500 Kč |
| 500 |
f) Vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství v cizině nebo s cizincem 500 Kč | 500 | |
Poznámky | ||
1. Poplatek podle písmen a) až d) této položky se vybírá jen od jednoho ze snoubenců nebo jen od jedné osoby vstupující do registrovaného partnerství. | ||
2. Poplatek podle písmene d) této položky se vybírá jen jednou, povoluje-li se uzavření manželství mimo místo i čas určené obcí pro konání slavnostních obřadů nebo povoluje-li se vstup do registrovaného partnerství mimo místo i čas určené matričním úřadem k přijímání prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství. | ||
3. Poplatek podle písmene c) se nevybírá, jestliže je dán důvod pro vybrání poplatku podle písmene d). | ||
Osvobození | ||
Od poplatku podle písmene d) této položky jsou osvobozeny osoby těžce zdravotně postižené. |
|
VYDÁNÍ MATRIČNÍHO DOKLADU Z MATRIČNÍ KNIHY
Matriční doklad (rodný, oddací nebo úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, zemřela nebo vstoupila do registrovaného partnerství.
Jde-li o narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.
Při ztrátě rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství může matriční úřad vydat jeho druhopis. Originálem je i vystavený druhopis (stejnopis) matričního dokladu.
O vydání matričního dokladu můžete matriční úřad požádat také elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Matriční doklad v listinné podobě bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; v případě pobytu v zahraničí je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.
O vydání matričního dokladu mohou požádat:
Vyřízení služby: ELEKTRONICKY, OSOBNĚ NEBO POŠTOU
Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem na účet úřadu a sdělí vám číslo účtu a platební údaje nebo přímo do pokladny OÚ.
Požádáte-li o vydání matričního dokladu jiné fyzické osoby, vyzve vás matriční úřad také k prokázání splnění zákonných podmínek pro vydání matričního dokladu.
Po zaplacení správního poplatku vám bude matriční list doručen způsobem, který jste zvolili v žádosti.
Kolik budete platit
ZMĚNA JMÉNA A PŘÍJMENÍ
Kdo a za jakých podmínek
Jméno, popřípadě jména, nebo příjmení (popřípadě více příjmení), která je fyzická osoba povinna užívat, lze změnit fyzické osobě pouze na základě její žádosti, případně žádosti jejích zákonných zástupů.
Žádost o povolení změny jména nebo příjmení může podat:
1) Povolení změny jména
2) Povolení změny příjmení
O povolení změny jména nebo příjmení rozhoduje na základě písemné žádosti:
Co musí žádost o povolení změny jména, nebo příjmení obsahovat:
Co musíte předložit k žádosti o povolení změny jména, nebo příjmení:
3) Povolení změny jména a příjmení osoby v případě změny pohlaví
Matriční úřad povolí na základě žádosti fyzické osoby a potvrzení poskytovatele zdravotních služeb změnu jména, popřípadě jmen, a příjmení,
Doklad, který je jinak třeba předložit matričnímu úřadu k žádosti o povolení změny jména nebo příjmení se nepředkládá, pokud si skutečnost v něm uvedenou matriční úřad může ověřit z jím vedené matriční knihy, ze základního registru obyvatel, z informačního systému evidence obyvatel, z informačního systému cizinců, z informačního systému evidence občanských průkazů nebo z informačního systému evidence cestovních dokladů.
Poplatky a termíny
Vydání povolení změny
Osvobození
Poznámky
Lhůty pro vyřízení
Příslušný matriční úřad je povinen rozhodnout ve věci do 30 dnů od zahájení řízení; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů.
Další činnosti
Po nabytí právní moci rozhodnutí o povolení změny jména, popřípadě jmen nebo příjmení a na základě nově vydaného matričního dokladu po povolené změně je třeba požádat o vydání nového občanského průkazu, příp. cestovního dokladu.
Legalizací se ověřuje, že žadatel listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis na listině uznal za vlastní. Zároveň se legalizací ale nepotvrzuje správnost ani pravdivost údajů uvedených v listině ani jejich soulad s právními předpisy a ověřující úřad za obsah listiny neodpovídá, obdobně jako u vidimace. I u legalizace existují zákonem stanovené výjimky, kdy ji nelze provést.
Od 1. ledna 2024 dochází ke změně výše poplatku za legalizaci — ověření podpisu, a to na 50 korun.
Při ověření podpisu již zároveň není možné, aby žadatel prokazoval svoji totožnost řidičským průkazem.
Vidimací se ověří, že opis nebo kopie se doslova shoduje s předloženou listinou nikoliv však, že údaje na předkládané listině jsou v souladu s právními předpisy či pravdivé a správné. V souladu se zákonem o ověřování ověřující úřad za obsah vidimované listiny neodpovídá. Vidimovat lze všechny listiny, u kterých to přímo nezakazuje zákon o ověřování.
Poplatek za vidimaci (ověření listiny) Kč 30,-/1 stranu (zůstává beze změny).