Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
Zákon o evidenci obyvatel neukládá občanovi povinnost zdržovat se v místě svého trvalého pobytu, ani přihlásit se k trvalému pobytu v místě, ve kterém fakticky bydlí, ani tak do objektu, ke kterému nabyl vlastnická práva. Údaj o adrese místa trvalého pobytu má pouze evidenční charakter.
Kdo ohlašuje místo pobytu:
Jak a kam se obrátit
Občan hlásí místo svého trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tj.:
Co musíte předložit
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba nedokládá ohlašovně při ohlášení změny místa trvalého pobytu své vlastnické právo nebo jiné užívací právo, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí.
Ohlášení změny místa trvalého pobytu nelze provést prostřednictvím datové schránky, tento úkon vyžaduje fyzickou přítomnost občana na úřadě. Podle důvodové zprávy k zákonu o evidenci obyvatel je účelem zákonem upraveného postupu vytvoření účinného mechanismu kontroly, jehož prostřednictvím budou eliminovány případy zneužití neplatného údaje o trvalém pobytu v období, než bude občanovi vydán nový občanský průkaz s aktuálním a pravdivým údajem o trvalém pobytu.
Formuláře
Je nutné vyplnit originální tiskopis "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu", který je k dispozici na každé ohlašovně.
Správní poplatek za ohlášení změny místa trvalého pobytu občan České republiky zaplatí správní poplatek ve výši 50,- Kč. Občané mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeni.
Lhůty
Ohlašovna je povinna provést zápis o změně adresy místa trvalého pobytu do agendového informačního systému evidence obyvatel bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 pracovních dnů.
Ohlašovna je povinna oznámit vlastníku objektu změnu v počtu přihlášených osob k trvalému pobytu u oprávněné osoby ve lhůtě 15 dnů od zaevidování změny. V případě, že je oprávněná osoba současně vlastníkem objektu oznámení ohlašovna nezasílá.
Občan starší 15 let je povinen podat žádost o vydání nového občanského průkazu ve lhůtě nejpozději
do 60 dnů ode dne ohlášení změny místa trvalého pobytu.
Kdo rozhoduje o zrušení místa trvalého pobytu:
Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:
Jak a kam se obrátit
Návrh na zrušení adresy místa trvalého pobytu podá oprávněná osoba na ohlašovně v místě trvalého pobytu občana, kterému má být údaj o místu trvalého pobytu zrušen, tj.
Co musíte předložit
Při zrušení místa trvalého pobytu je oprávněná osoba povinna:
Formuláře
Neexistuje standardizovaný vzor žádosti návrhu na zrušení adresy místa trvalého pobytu.
Místem trvalého pobytu občana, jemuž byl údaj o místu trvalého pobytu zrušen, se stává po nabytí právní moci rozhodnutí adresa sídla ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt zrušen. Zrušením trvalého pobytu končí platnost občanského průkazu. Občan, kterému byl zrušen trvalý pobyt, je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů po dni, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
Správní poplatek
Za podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu zaplatí žadatel za každou osobu uvedenou v návrhu správní poplatek ve výši 100,- Kč.
Lhůty
Viz správní řízení.
Zavedení adresy, na kterou mají být doručovány písemnosti podle zvláštního právního předpisu prostřednictvím informačního systému evidence obyvatel
Podle§ 10b zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, může občan České republiky požádat o zavedení (změnu, zrušení) adresy, na kterou mají být doručovány písemnosti podle zvláštního právního předpisu (dále jen "doručovací adresy") do agendového informačního systému evidence obyvatel.
Doručovací adresa (odlišná od adresy místa trvalého pobytu), je referenčním údajem podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
Na tuto adresu pak budou všechny úřady doručovat písemnosti, nemáte-li zpřístupněnu datovou schránku fyzické osoby.
Kdo a za jakých podmínek
V této věci je oprávněn jednat občan starší 15 let, příp. jeho zmocněnec na základě plné moci.
Jak a kam se obrátit
Ohlášení doručovací adresy (její změnu nebo zrušení) provedete občan na ohlašovně v místě svého trvalého pobytu nebo v místě svého posledního trvalého pobytu na území České republiky, tj.
Co musíte předložit
Formuláře
Doporučený vzor žádosti "Hlášení adresy pro doručování" je k dispozici mimo jiné na příslušném úřadu. Žádost může obsahovat datum, od kterého občan žádá, aby na adresu, na kterou mu mají být doručovány písemnosti, byly písemnosti doručovány. Není-li toto datum v žádosti občanem uvedeno, jedná se o datum podání žádosti. Nelze určit datum platnosti zpětně.
Formulář - hlášení adresy pro doručování Typ: DOC dokument, Velikost: 124.5 kB
Správní poplatek
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Lhůty
Ohlašovna zapíše údaj o adrese pro doručování písemností bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o vzniku nebo změně skutečnosti související se zapsaným údajem dozví.
Obecní úřad Lešná není ze zákona oprávněn přebírat soukromou poštu fyzických osob a listovní zásilky nepřebírá, případně posílá zpět. Pokud chcete vědět, zda Vám něco přišlo, tak se osobně dostavte nebo napište email s dotazem, zda zde něco máte. Upozorňuji, že zásilek je zde už dost a pokud si do konce dubna 2024 zásilky z roku 2023 nevyzvednete, tak provedeme jejich skartaci.
Nevyzvedne-li si adresát uloženou písemnost ve lhůtě 10 dnů ode dne, kdy byla připravena u doručovatele (na poště) k vyzvednutí, považuje se písemnost posledním dnem této lhůty za doručenou (i když se adresát o uložení nedozvěděl)!
Je v zájmu každého občana učinit taková opatření, aby mu byly písemnosti doručovány tam, kde se fakticky zdržuje, resp. aby využil všechny možnosti, vyplývající z platné legislativy upravující problematiku doručování.
Adresa trvalého pobytu na ohlašovně Obecního úřadu Lešná, byla občanovi „úředně přidělena“ zpravidla ve správním řízení, kterým byl zrušen údaj o místu trvalého pobytu občana, jedná se o tzv. úřední adresu. Občan se na úřední adrese nezdržuje, úřední adresa pobytu není určena k bydlení a občanovi z tohoto evidenčního údaje nevyplývají žádná práva k objektu ohlašovny. Tato adresa slouží pouze jako evidenční údaj, za účelem vydání osobního dokladu občanovi a nelze ji pokládat za adresu pro doručování jeho korespondence.
Občané s „úřední adresou „mají tyto možnosti:
1. zajistit si na poště zdarma „odnos“, tj. vyzvedávat si zásilky přímo na poště
2. zajistit si, za poplatek, tzv. “dosílku“- přeposlání písemnosti na adresu, kde se zdržují
3. zřídit si zdarma datovou schránku
4. nahlásit např. soudu či správnímu orgánu adresu pro doručování (v souvislosti s konkrétním probíhajícím řízením), správnímu orgánu i pro řízení zahájená u něj v budoucnu
5. zdarma nahlásit doručovací adresu na ohlašovnu podle místa trvalého pobytu a tato se dostane do informačního systému evidence obyvatel. Tu pak mají za povinnost využívat veškeré soudy a správní orgány.